Utbildningsplan
För att eleverna ska få en god grund så delar jag in utbildningen i tre steg:
Steg 1 (knatte):
-Rider med ledare tills balans och hjälper är tillräckliga, för säkerhetens skull och för att värna om ponnyernas lydnad och välmående.
-Rider efter hand utan ledare i skritt och trav.
-Lär sig samtliga ridvägar och att rida noggrant efter ridbanans bokstäver.
-Stor focus på balans och rörlighet i sadeln, halva ridpasset ägnas åt balansövningar, lämpligen med ledare.
-I varje lektion ingår skötsel av ponnyn och eleven lär sig om rykt, hovvård, sadling, tränsning och hästens betéende m.m.
-Lär sig lätt sits över bommar i skritt.
-Ridning i skog och mark ca varannan gång när det är ljust på kvällarna.
Steg 2:
-Kan rida på ett balanserat sätt i skritt och trav samt vet vad som kännetecknar "lodrätt sits/dressyrsits" och "lätt sits/hoppsits"
-Mer focus på hjälpernas funktion och position vid styrning och tempoväxlingar.
-Ungefär varannan lektion ägnas halva ridpasset åt balansövningar i skritt och trav, lodrät och lätt sits.
-Galoppfattning och galopp längs en långsida börjar tränas.
-Cavalettiarbete i skritt och trav, enkla banor och böjda linjer.
-Hoppning i trav över enkelhinder på rakt spår, focus på balans och följsamhet samt att välja bra linje och lagom tempo.
-Förstå böjning och ställning på böjda och raka spår. Gymnastik av hästen via förvänd öppna och skänkelvikning.
-ca var 4e lektion startar vi från marken med praktiska övningar som ledträning, lydnadsövningar m.m.
Steg 3:
-Eleven kan rida självständigt i alla gångarter på böjda och raka spår.
-Eleven utvecklar en stilla, balanserad och oberoende sits i alla gångarter, både i lodrät sits och lätt sits.
-Förstår nyttan av olika dressyrövningar och vad de gör för hästen.
-Eleven är redo att börja träna öppna och bakdelsvändning.
-Eleven strävar efter att rida hästen för lätta hjälper i ett balanserat tempo och att den sträcker sig fram till bettet.
-Varannan gång ägnas åt cavaletti och enklare hoppning
-Hoppning på böjda och raka linjer i olika tempon. Låga studserier och enkla kombinationer.
-Eleven ska kunna genomföra ett självständigt ridpass och förstå vikten av uppvärmning, upplägg av övningar och avslutning.
Detta är ungefärliga riktlinjer som ska vara till hjälp för att lägga upp undervisningen och för att eleven ska se en röd tråd i sin utbildning. Givetvis spelar elevens individuella förutsättningar en stor roll och även gruppsammansättningen har stor betydelse.